Асноўным дакументам, які рэгулюе парадак налічэння платы за жыллёва-камунальныя паслугі, з’яўляецца Пастанова Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 12 чэрвеня 2014 г. № 571 «Аб зацвярджэнні Палажэння аб парадку разлікаў і ўнясення платы за жыллёва-камунальныя паслугі і платы за карыстанне жылымі памяшканнямі дзяржаўнага жыл-лёвага фонду, унясенні змяненняў і дапаўненняў у пастановы Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь і прызнанні страціўшымі сілу пастаноў Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь і іх структурных элементаў».

З 1 ліпеня 2018 года гэты нарматыўны прававы акт зведаў значныя змены, якія абумоўлены аналізам прымянення на практыцы норм заканадаўства ў гэтым напрамку. Такім чынам, Савет Міністраў Рэспублікі Беларусь 29 чэрвеня бягучага года прыняў Пастанову №510 «Аб унясенні змяненняў і дапаўненняў у некаторыя пастановы Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь» (далей – Пастанова № 510), якім ўнесены істотныя змены і дапаўненні ў частцы аплаты жыллёва-камунальных паслуг. Асобныя палажэнні пастановы № 510 ўступаюць у сілу з 1 кастрычніка 2018.

Аплата за электра- і газазабеспячэнне

Так, пастановай № 510 прадугледжана, што электраэнергія для некаторых спажыўцоў стане танней, а для тых, хто расходуе яе неашчадна – даражэй.

Спажыўцам, чые жылыя памяшканні не абсталяваны электрычнымі плітамі і сістэмамі цэн-тральнага гарачага водазабеспячэння, але абсталяваны сістэмамі цэнтралізаванага забеспячэння прыродным газам нарматыў спажывання электраэнергіі павышаны да 250 кВт/г. Больш за тое, пры спажыванні ад 250 да 400 кВт/ч аплата таксама будзе праводзіцца па субсідуюцца тарыфах, але з прымяненнем павышаючага каэфіцыента 1,3. І толькі пры перавышэнні 400 кВт/г плаціць прыйдзецца па эканамічна абгрунтаваных тарыфах. Такім чынам, павышаецца ступень дзяржаўнай падтрымкі такіх спажыўцоў і ў той жа час захоўваюцца стымулы для эканомнага расходавання электраэнергіі.

Некаторым катэгорыям грамадзян можна вырабляць аплату за паслугі электра- і газазабеспячэння па субсідуюцца тарыфах у двух жылых памяшканнях: па абавязковай рэгістрацыі па месцы жыхарства і па месцы знаходжання. Гэта тычыцца непрацуючых пенсіянераў і асоб, якія маюць ільготы па аплаце ЖКП, а таксама інвалідаў 3-цяй групы.

Аснашчэнне памяшканняў ІПУ

Акрамя таго, пастанова № 510 прадугледжвае стымул для аснашчэння жылых памяшканняў індывідуальнымі прыборамі ўліку (далей – ІПУ) у жыхароў дамоў старэйшага пакалення, якія не маюць такія прыборы. Так, плацельшчыкі, якія ўсталявалі ІПУ за кошт уласных сродкаў, пры аплаце рахункаў за спажытую цеплавую энергію на працягу 3 гадоў будзе прадастаўляцца 10-працэнтная зніжка з тарыфу.

У дамах, абсталяваных ІПУ, якімі не карысталіся да ўступлення ў сілу пастановы № 510, пачнуць ажыццяўляць разлікі за спажытую цеплавую энергію па паказаннях гэтых прыбораў пасля ўступлення ў сілу пастановы № 510, на працягу 3 гадоў з даты пачатку ажыццяўлення такіх разлікаў будуць аплачваць спажытую цеплавую энергію з 5-працэнтнай скідкай. Той жа, хто паранейшаму збіраецца ігнараваць магчымасць разлікаў за цяпло па сведчаннях ІПУ, рызыкуе трапіць у катэгорыю безучетного спажыўцоў з усімі вынікаючымі наступствамі.

Абыходжанне з камунальнымі адходамі

Абыходжанне з цвёрдымі камунальнымі адходамі ставіцца да асноўных жыллёва-камунальных паслугах, і нават адмова ад заключэння дагавора не вызваляе ад яе аплаты. Дадзеная норма абмеркаванню не падлягае, але ў гарадскіх жыхароў, якія маюць загарадныя дачы ці дасталіся па спадчыне дома, узнікаў справядлівае пытанне: пражываю на дачы максімум тры месяцы, а плаціць трэба круглы год. пастанова прадугледжвае магчымасць прыпынення аказання дадзенай паслугі на тэрмін да 6 месяцаў у каляндарным годзе. Для гэтага трэба звярнуцца з адпаведнай заявай у арганізацыю, якая ажыццяўляе вываз ТКО або вырабляльную разлік і налічэнне платы. Асабліва трэба падкрэсліць, што дадзеная норма тычыцца аднакватэрных, блакіраваных жылых дамоў, у якіх адсутнічаюць зарэгістраваныя па месцы жыхарства грамадзяне.

Налічэнне сум за спажыванне ЖКП

У выпадку памылковага ўнясення лішніх сум за спажытыя жыллёва-камунальныя паслугі па жаданні грамадзяніна яму вернуць розніцу, калі ён звернецца з адпаведнай заявай у абслуговаючую арганізацыю. Разам з заявай неабходна будзе таксама прадаставіць дакумент, які сведчыць асобу, і аплатныя дакументы, якія пацвярджаюць факт аплаты. Нагадаем, што раней лішнія сумы не вярталіся, а залічваліся у кошт будучых плацяжоў.

У пастанове № 510 прапісаны парадак ліквідацыі дапушчаных выканаўцам памылак, у выніку якіх прыходзіцца дадаткова налічаць плацельшчыку пэўныя сумы. Цяпер гэта магчыма зрабіць толькі за тры месяцы. Раней тэрмін быў значна больш – тры гады. за такое час недаплачаныя сумы часам вырасталі да астранамічных памераў, або вінаваты-то ў падобнай сітуацыі не плацельшчык, а спецыяліст, калісьці няправільна зразумелі заканадаўства ці не звярнуў увагу на нейкі нюанс.

З іншага боку, тэрмін даўнасці застаецца такім жа (3 гады) у выпадках, калі недастатковае налічэнне выраблялася па віне грамадзяніна. Напрыклад, калі памяняўся ўласнік, а пра гэта не было своечасова паведамлена.

Пастановай прадугледжаны таксама шэраг удакладняльных момантаў, без якіх раней было магчыма неадназначнае тлумачэнне заканадаўства. Да Напрыклад, калі жылое памяшканне знаходзіцца ў агульнай долевай уласнасці некалькіх плацельшчыкаў ЖКП, налічэнне платы вырабляецца асобна па кожным асабовым рахунку, які прысвойваецца арганізацыяй, ажыццяўляецца ўлік, разлік і налічэнне платы за жыллёва-камунальныя паслугі, суразмерна долі ў праве ўласнасці з афармленнем плацёжнага дакумента асобна для кожнага такога плацельшчыка.

Асобна прапісаны парадак налічэння платы за асноўныя жыллёва-камунальныя паслугі па жылых памяшканняў, якія знаходзяцца ва ўласнасці і (або) ў валоданні і карыстанні пла-цельшчыка жыллёва-камунальных паслуг, у выпадку іх выкарыстання для ажыццяўлення дзейнасці, звязанай з прадастаўленнем месцаў для кароткатэрміновага пражывання. У пастанове № 510 прадугледжана, што ў такіх выпадках плата за асноўныя жыллёва-камунальныя паслугі, за выключэннем капітальнага і бягучага рамонту, санітарнага ўтрымання дапаможных памяшканняў жылога дома, уносіцца па ўстаноўленых заканадаўствам тарыфах (цэнах), якія забяспечваюць поўнае пакрыццё эканамічна абгрунтаваных затрат на іх аказанне, па залежнасці ад наяўнасці зарэгістраваных грамадзян у гэтым жылым памяшканні. Пры выкарыстанні частцы жылога памяшканні для ажыццяўлення вышэйпаказанай дзейнасці, і адсутнасці паасобнага ўліку спажывання камунальных паслуг у выкарыстованай і не выкарыстованай частках жылога памяшкання, плата ўносіцца ў цэлым па жылога памяшкання па тарыфах (цэнах), што забяспечваюць поўную пакрыццё эканамічна абгрунтаваных выдаткаў.